Nautički forum

Održavanje i sistemi => Uputstva / saveti / iskustva => Temu započeo: Nidza 01. Oktobar. 2016. / 00:49:05

Naslov: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Nidza 01. Oktobar. 2016. / 00:49:05
  Imam na brodu starinski rucni WC sa pedalom za pustanje spoljne vode i polugom za pumpanje rukom (obnovljem tokom restauracije naravno). Kada se pritisne pedala i pumpa se rucicom, onda se upumpava voda iz reke koja prolazi kroz solju i izbacuje se napolje, a kada se samo pumpa rucicom bez pritisnute pedale, onda se samo izbacuje voda iz solje van broda. Imam problem sa tom rucicom. Osovina na koju se montira rucica je okrugla osovina sa zubima koja vrsi pumpanje rotiranjem u jednom pa u drugom smeru naizmenicno. Na tu nazubljenu osovinu se natakne rucka koja ima rupu sa zubima koji odgovaraju zubima na osovini. Kako je sve to iz '70'. godine i od mesinga ili bronze, ti su zubi prilicno istroseni i ubrzo nakon par meseci koriscenja su poceli da proklizavaju. Kako bih resio problem brzo, jer mi se to, naravno, deslo letos na putovanju, probusio sam rupu  kroz rucicu i osovinu i stavio sraf kao stift. Prvo sam stavio M5, a posto je on dosta brzo pucao jer je ipak znacajna sila kojom se pomera rucica, zamenio sam za M6. Sada sraf traje duze, ali i dalje moram da imam rezervu jer nekad traje ceo mesec, a nekad samo nedelju dana. Da ne bi bilo zbunjujuce objasnjenje, evo i slike tog dela.

  E sad, ono sto mislim da sam gresio jeste da sam kad stavim sraf sa suprotne strane od glave zategnuo sve to maticom (ispod glave i matice ranva podloska do osovine, a ispod matice, a do matice i feder podloska), ali samo nagadjam da je to problem. Sad sam stavio samo sraf kao klin, da vidim da li ce se bolje pokazati, eventualno da stavim kontra maticu, samo da sraf ne bi mogao da ispadne, a bez zatezanja? Pored toga, sraf je od prohroma da bi trpeo vlagu u wc-u, a to bas i nije najbolja opcija sto se tice jacine. Mozda staviti neki sraf od celika, ali u kvalitetu 88 ili 110 pa menjati zbog korozije ili bruniran?

  Zna li neko sta je pravo/dugotrajno resenje? Da li treba ili ne podloska, da li neka glava srafa vise odgovara zbog toga sto naleze na okruglu povrsinu? Mozda i neko deseto resenje, ne mora stift sistem?

  Mozda vama ovo deluje kao glupo pitanje, ali taj sraf ne bira kad ce da pukne, kad su samo domacini na camcu nije neki problem, ali kad imam goste moze da bude relativno neprijatno, pogotovo kad su dame u pitanju.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Mezija 01. Oktobar. 2016. / 01:52:30
Srafovi su pravljeni da trpe optercenja duz ose prilikom stezanja . Nisu dobri kada se koriste kao stift, uvijaju se primetno ili ne i pucaju.
Po meni najbolji sistem je konus sa kajlom i maticom koja sve to drzi na kraju konusa . Da li je izvodljivo u ovom slucaju neznam.
Od brzih resenja jedino sa tvrdjim materijalom od neke burgije npr. Potreban je neki "ljut" materijal ,kao konusni stift,

Provereno sraf nije dobar kao stift , eventualno sa oznakom 88 ali sumljam da je to trajno resenje.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Nidza 01. Oktobar. 2016. / 15:20:33
  Jesam li te dobro razumeo to za konus shodno skici (sklepah skicu na brzinu, ali je valjda razumljivo)? Ako je to, nije lako izbusiti tako osovinu. Slazem se da mora biti ljut materijal ako ostane ovako. Nezgodno je sto je naveca sila na stiftu na njegovim krajevima, a ne u sredini, posto se sila prenosi preko oboda na osvinu...
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Mezija 01. Oktobar. 2016. / 16:28:30
Da najveca sila je na mestima gde se spajaju rucka i osovina kroz samu osovinu mozda  je sraf i nedodiruje.
Zato je konus bolji jedino kako izbusiti konus rupu na licu mesta. Nekada se prodavao nastavak za busilicu kao jelkica koja pravi konusnu rupu pa po rupi napravit
Konusni stift. Ili sve skinuti pa kod strugara da napravi konus na kraju osovine sa kajlom i rucicu prilagodi takvom sistemu
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Dule 02. Oktobar. 2016. / 09:55:36
Kod strugara i da napravi kajlu kao na  svim osovinama. To je najbolje resenje. I sigurno nece pucati ni proklizavati.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Ljuba 02. Oktobar. 2016. / 10:41:31
...Nekada se prodavao nastavak za busilicu kao jelkica koja pravi konusnu rupu pa po rupi napravit
Konusni stift...

Predpostavljam da je to ovo:

(http://www.wobyhaus.co.rs/HgetImage4List.ashx?Roba=13915&Size=2)
http://www.wobyhaus.co.rs/proizvod_detaljno.aspx?item=103114 (http://www.wobyhaus.co.rs/proizvod_detaljno.aspx?item=103114)
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Mezija 02. Oktobar. 2016. / 14:52:06
Da to je taj nastavak . Jedino da li ima dovoljno mesta za takvu konusnu rupu. Da ne bude prevelika "gornja " rupa . Stift u ovom slucaju moze da se fiksira navojem sa donje strane konusa i srafom kao na kraju spone na kolima.
Mada i dalje mislim da je najbolje kod strugara i da napravi kanal za kajlu moze i bez konusa kao sto je Dule nacrtao.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: zorter 03. Oktobar. 2016. / 04:43:28
Mezija, taj konus nije rešenje. Ako je ista tvrdoća materijala bolje je proterati burgiju na sastavu materijala i napraviti ovo što je Dule nacrtao, samo što bi tada klin bio okrugao. Ako nisu materijali iste tvrdoće burgija će "ići" u mekši materijal pa to ne valja. Na licu mesta može samo da brusilicom obrusi deo osovine a kroz rupe na ručici nareže navoj i ubaci šraf koji bi stegao osovinu. Tako nema poprečnog smicanja ni proklizavanja na osovini. Još ako ima mesta za dva šrafa, najbolje bi bilo. U suprotnom........strugar i Dulov prikaz.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: zankiki 03. Oktobar. 2016. / 09:45:13
Kada mi je pukla osovina prošle godine u Golubcu, ostalo je mesa, pa sam na onom parčetu što je ostalo probušio manju rupu, a kao štift sam koristio imbus šrafove (one crne, majstor mi tada reče da su imbusi uvek "u kvalitetu").

Nisam stručan, ali probaj sa jednim tim šrafom za početak, pre nego se upustiš u ozbiljnije prepravke... Ipak je sila na osovini dosta jača od sile kojom pumpaš wc  lkjhgfvh , a ja sam sa M5 ili M6, ne sećam se sada, dogurao uzvodno do Novog Sada... Jeste puklo par komada, ali isključivo pri startu, kad od kopče dobije udarac....
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Nidza 03. Oktobar. 2016. / 12:39:01
  Hvala vam sto ste mi dali veliki izbor dobrih opcija/ideja.  zgfcx

  Ako se ide kod strugara, onda bih se defintivno odlucio za Duletov predlog jer ne mora ni nova rucka, samo se obradi postojeca za taj zarez. Meni se jos vise svidja u toj varijanti da se obnove onda svi zubi kao vise kajli sa svih strana, ali time bi se smanjio precnik osovine pa bi i rucka morala nova sa manjim otvorom. Tako da jedna ili dve kajle je verovatno ok. Tu je najvise posla rastavljanje WC-a, a moram da nadjem i sliku kad je bio rastavljen, da se podsetim da li se bese osovina skida sa klapne "pumpe" kako bi mogla da se stavi u strug.

  Mezija, za varijantu sa konusom nekako nisam jer mislim da bi bilo tesko napraviti isti takav klin, a i mislim da bih time mozda bas oslabio osovinu? Znam za tu jelkicu, koristio sam je vec. A moglo bi inace da se izbusi na licu mesta, jer je i rupa za sraf probusena na licu mesta.

  Zorter, prvi predlog sa burgijom je manje vise ovo sto sam vec napravio sa srafom, samo sto ne ide delimicno u meso nego ide skroz kroz materijal na obe strane. Materijal rucke i osovine je isti i jeste relativno mekan (mesing ili bronza). Drugi predlog da se sa brusilicom napravi "okrnjeni mesec" od osovine na licu mesta isto nije losa ideja. Samo mi se ne svidja onda sa srafovima, nego bih mozda preradio i rucicu da ima "obrnuti" oblik, kao druga polovina meseca. Da, Duletova varijanta sa klinom ide celom duzinom osovine za razliku od srafa pa je zato bolja.

  Zankiki, to sa jacim srafom cu svakako pokusati prvo dok je jos sezona plovidbe aktuelna. U varijanti sa srafom sam samo za sada otpustio maticu koju sam stezao sa druge strane srafa da vidim da li ce duze drzati, ali nije jos dovoljno dugo u upotrebi da bih potvrdio poboljsanje. Kad je sraf u pitanju, meni je jos palo na pamet da posto je sada probusena rupa 6mm narezem celom duzinom navoj M8 (8*0.8 = 6.4, to je priblizno tu, rupa je i malo veca od 6mm sigurno jer buseno iz ruke pa kroz osovinu, a uostalom cim sraf M6 prolazi). O tome samo razmisljao jer bi se sve zajedno sa srafom vise ponasalo kao da je materijal iz komada i ne bi bilo te "klackalice" na krajevima srafa kad menjas smer povlacenja pre nego sto obod rucke pridje do srafa. Subjektivno mislim da to klackanje najvise utice na njegovo lomljenje i to se uvek desi sa strane na kojoj bila stegnuta matica. To mi bas deluje kao to sto pominjes kad ukopcas osovinu.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Mezija 03. Oktobar. 2016. / 21:41:10
Klin bi mogao da se napravi po jelkici.
To sam stavio kao "brzo" resenje bez rastavljanja celog sklopa.
Najbolje je sa kajlom kako je Dule nacrtao.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: zorter 04. Oktobar. 2016. / 05:36:37
Nidzo, možda me nisi razumeo. To sa burgijom, ako su isti materijali kako kažeš, ide duž ose osovine i isto je kao Dulov crtež samo je klin okrugao. Takođe ide celom dužinom osovine. Ništa ne skidaš, sve radiš na licu mesta. Nutove ni jedan strugar ti ne može obnoviti. Nemaju oni taj alat.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: marko 04. Oktobar. 2016. / 06:21:44
Dobro bi bilo resenje sa kajlom.Sto se tice sarafa,ja sam kod jednog problema pucanja stavio saraf iz starog motora,a saraf je bio onaj sto drzi leteci ili staticki lezaj na radilici posto su ti sarafovi od mnogo kvalitetnijeg materjala i nikako navoj kroz rupu vec samo onaj deo bez navoja.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Nidza 04. Oktobar. 2016. / 07:49:51
  Priznajem Zorter, nisam te dobro razumeo bio, odlicna ideja, to moze da se uradi i samo skidanjem solje, a bez rastavljanja. To moze bez strugara da se zavrsi. Ne znam jedino koliko je to losije u odnosu na cetvrtastu kajlu? Ali da, svodi se na isto resenje, a na taj nacin opet mogu da simuliram sa vise tih osovina "nutove". OK, znaci strugar ne moze nutove, to sam pomislio, ali rekoh da pitam nista ne kosta. U stvari, pomislio sam da je veci problem to da uradi na rucki novoj nego na osovini. Solju bih skidao u svakom slucaju, posto su u plasticnoj bazi/postolju solje caure sa navojem u koje se sa 4 srafa pricvrscuje keramicka solja sa metalnim sklopom, a na dve caure je otisao navoj pa se malo klacka solja prilikom pumpanja, tako da bih i te fabricke caure razbusio i stavio sa donje strane matice za te srafove. Ma taj navoj je bio i prvi put kilav i pomislio tad to da uradim, ali sam bio preumoran tu noc kad sam je montirao i samo sam to resio tada ne diram dalje nego da zavrsim pa zamenim kasnije ako bude problem.

  Marko, imacu to u vidu za srafove, imam neke takve od motora, razumeo za deo bez navoja, samo da vidim da li imam neke manje, posto znam da imam takve, ali prvelike.

  Mezija, slazem se da bi i to bilo brzo, ali vise vucem na ova druga resenja kao sto i sam predlazes.

  Evo u prilogu slika rastavlenog WC-a koju nasao, ali na zalost nije okrenut na gore deo sa osovinom pa ne znam na koji nacin je ucvrscena za kuciste, to bih znao tek nakon rastavljanja opet. Tada nisam znao da cu imati taj problem, pa nisam to slikao.
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: zorter 04. Oktobar. 2016. / 19:24:41
Nidžo, nećeš imati potrebe da bušiš više takvih rupa, da ne bi oslabio osovinu. Znaj da taj "okrugli" klin odlično vrši funkciju (isprobano bezbroj puta) ali pod uslovom da je prečnik identičan sa rupom ( da je knap nabijen). Često sam koristio polomljenu burgiju za te stvari, (naravno, onaj ravni deo što ide u futer), ne šrafove sa navojem, da bi površina naleganja bila što veća a ne samo po navoju (što je Marko potpuno u pravu).
Znači, burgiju prisloniš na sastav dva materijala i bušenjem dobijaš pola rupe u ručki a pola u osovini. Ubacivanjem klina dobijaš trajno dobro rešenje.
Pozzzzzzzz
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Nidza 05. Oktobar. 2016. / 16:19:13
  rfcdvb  jhgf

  Javicu sta sam uradio. Bice neko od ponudjenih resenja. Prvo jaci sraf dok jos traje sezona plovidbe, a posle ili Duletovo ili Zorterovo resenje, zavisno od tehnickih mogucnosti. U svakom slucaju, verovatno ce "najtezi" deo posla biti ciscenje prilikom rastavljanja  hzgbvc   kjhgffc
Naslov: Odg: Kako ucvrstiti veliki "stift" da ne puca (nije osovina propelera u pitanju)
Poruka od: Nidza 24. Mart. 2017. / 15:02:32
Ovo je uspesno zavrseno pa da temu i zavrsim sa sve slikama. Slike su slikane starim telefonom koji bio pri ruci pa su loseg kvaliteta, ali posluzice.

Kako je ovo starinska varijanta brodskog WC-a, meni se dopala jednostavnost kompletnog resenja zbog lakoce odrzavanja i malo delova pa cu postaviti ovde sve slike da vidite kako funkcionise i kako su to nekad pravili. Inace je resenje proizvodjaca Orvea iz Italije, a vidim da i danas postoji isti proizvodjac, samo nije tako poznat i rasprostranjen kao Jabsco koji se sad svuda masovno ugradjuje. U svakom slucaju, meni dobar znak za pouzdanost, jer evo radi i posle 3 decenije kao nova (naravno uz prethodno zamenjene gumene delove).

Samo resenje mog problema:
Zbog nezgodne rucke iz komada, strugar nije mogao da je ucvrsti da bi lepo mogao urezati klin (po Duletovom crtezu), a ni da je postavi lepo na stubnu za onaj klin koji smo rekli da se busi delom kroz obod, delom kroz osovinu (po Zorterovom metodu), tako da je resenje ispalo kompromisno, ali nije ispalo lose na kraju. (Obnavljanje nutova, takodje, nemoguce kao sto rekoste).

Obod rucke koji se stavlja na osovinu nije pun krug, nego ima mali prorez na jednoj strani, a nakon montaze na osovinu, srafom se priteze taj prorez da obod rucke stegne osovinu (i zubi se uzljebe). Kako su se zubi izlizali i stanjili, a ruku na srce nisu bas ni bili nesto izrazeni ni kao novi ocito, onda sam ja stezanjem tog srafa dovodio taj prorez do nule, a da zubi koji su slabi i dalje ne drze tj obod rucke i dalje kliza po osovini. Prva korekcija je bila da sam bonsekom napravio da taj prorez bude veci, tako da moze vise da se stegne i to je vec urodilo plodom i sami zubi opet rade (tj. uzljebe se dovoljno). Kako se ne bih ponovo oslanjao samo na zube i koliko ce to trajati, onda sam dodao i sraf M8 na mestu gde sam prethodno drzao M6 kao klin, ali sada nije kao klin vec je celom duzinom urezan navoj (prethodno probusio kod metalostrugara stubnom busilicom sa burgijom 6.5mm), tako da je to sve postalo spoejno kao pun materijal. Sraf je od prohroma. Na kraju srafa je dodata i otvorena matica sa kontra zatvorenom (ukrasnom) maticom kako se kasnije ne bih posekao na kraj srafa, ali i da se sraf ne bi odvijao. Sve to je najbolje prikazano na slici 010. A za ovaj sraf sa navojem sam se odlucio nakon sto video da je to isto uradio i proizvodjac na osovini dijafragme sa malim srafom i to je citav radni vek sacuvalo zube i funkcionalnost (dovoljno da se ne dvoumim oko toga), s tim da oni nisu isli sa obe strane oboda vec samo sa jedne strane i do pola osovine sa srafom, a to se delimicno vidi na slici 007.

Na kraju, pomenuo sam da sam imao i malo curkanje pored osovine rucke, tako da sam stavio novi O-ring u predvidjeni zljeb i time resio problem (slika 011). Ono sto bih vise voleo u okviru resenja proizvodjaca je da postoje u toj cevi bar dva O-ringa kao dupla sigurnost, posto je cev/osovina dovoljno dugacka, jer ipak on granici spoljasnost od go.ana. Jedino vreme ce pokazati na koliko ce se vremena menjati taj O-ring.

Ono sto mozda nije jasno sa slika - pritiskom pedale otvara se ulazni nepovratni ventil da solja primi vodu iz reke, a kuglica sopstvenom tezinom zatvori otvor ka solji da bi vakuum dijafragme uvukao vodu u gornji deo sistema. Kada se pusti pedala, pedala pri tome drzi trajno podignutu/otvorenu kuglicu, tako da dok je zatvoren ulazni nepovratni ventil, dijafragma nema vakuum koji bi je zakocio da dalje pumpa. Sam princip rada:

1. Ako je pedala pritisnuta i rucica gura dijafragmu ka dole - Kuglica zatvorena, ulazni nepovratni ventil otvoren, usisava se voda  iz reke. Takodje pritisak dijafragme u donjem delu sistema potiskuje klapnu u donjem sistemu, tako da ne dozvooljava da se vraca sadrzaj iz donjeg dela u solju, a takodje potiskuje sadrzaj donjeg dela sistema kroz izlazni nepovratni ventil preko palube u reku.

2. Ako je pedala pritisnuta i rucica vuce dijafragmu ka gore - Kuglica se otvara, a ulazni nepovratni ventil zatvara usled pritiska dijafragme na gore, takodje prethodno usisana voda iz tog gornjeg dela sistema prelazi u solju i odozgo je ispira kao i kod kucne solje. Sa donje strane vakuum dijafragme otvara klapnu i izvlaci sadrzaj iz solje u donji sistem ispod dijafragme, dok izlazni nepovratni ventil ne dozvoljava da to povuce vodu iz reke (ukoliko je ispust montiran ispod nivoa vode, sto kod mene konkretno nije slucaj). Takodje, taj izlazni nepovratni ventil i stiti u slucaju zalivanja ispusta iznad nivoa vode prilikom talasa koji ga zalivaju, ako je ispust prenisko na primer.

3. Ako pedala nije pritisnuta i rucica gura dijafragmu na dole - Ulazni nepovratni ventil je zatvoren samom pedalom, tako da ne moze vakuum da ga otvori i da udje nova voda, ali kuglica je otvorena isto pedalom, tako da vazduh ulazi iz solje i omogucava dijafragmi da ide na dole i ne zakoci se. Sa donje strane se opet klapna zatvara i cime sprecava da se donji sadrzaj vraca u solju, a kroz spoljni nepovratni ventil se izbacuje sadrzaj donjeg sistema.

4. Ako pedala nije pritisnuta i rucica vuce dijafragmu na gore - Ulazni nepovratni ventil zatvoren i pedalom i pritiskom dijafragme, a pritisak dijafragme otvara kuglicu i prebacuje preostalu recnu vodu iz gornjeg sistema u solju i time prazni gornji deo solje. Sa donje strane dijafragme, vakuum otvara klapnu i izvlaci sadrzaj solje u donji sistem.

Naizmenicno 1 i 2 nekoliko puta, a zatim nekoliko puta 3 i 4 naizmenicno, kao sto vec svi znamo, da se ispere sve dobro i da se isprazni voda kako bi se odstranili mirisi. Idealno ako ostane samo vazduh, ali idealno u zivotu nista nema naravno.

U svakom slucaju, kada sam rastavljao, mogu da kazem da umesto ocekivanog neprijatnog mirisa, to je bio miris na reku ili ribu iz reke prilikom ciscenja, a ne na g... Svakako bolja varijanta, ali daleko od bas prijatnog mirisa. Svakako i nesto "taloga", ali to su vise alge nego nesto prepoznatljivo.

Ajd pa da zavrsimo i sa ovom "smrdljivom" nautickom temom.