Autor Tema: Antifriz, konzervacija broda i ekolosko cuvanje reka/mora/jezera - VAZNO za sve!  (Pročitano 1509 puta)

0 člana i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Nidza

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Bora 3
  • Dužina: 9m
  Prijatelji vode,
 
  Kao inzenjer, uglavnom cu pisati tehnicke teme (mada kad zaplovim, mozda se i to promeni), ali evo dacu u ovoj tehnickoj temi i mali doprinos ekologiji zarad opsteg dobra svih nas.

  O konzervaciji vec jako puno znate i puno ste pisali, pa necu sada prolaziti kroz sve detalje, vec cu posvetiti paznju samo delu konzervacije koji se tice tehnicke i/ili pitke vode, kao i sistemu hladjenja motora (spoljasnjom - recnom ili morskom vodom).
  Najpre hocu da vas uputim da postoje dve vrste antifriza:
  a) Otrovni antifriz na bazi etilen glikola (to je onaj za koji svi znamo i koji sipate u motor i ima svuda da se kupi) (tu spadaju i G11, G12, ...)
  b) Neotrovni antifriz na bazi polipropilen glikola (koristi se u prehrambenoj industriji, u sistemima grejanja gde ima dece,...) - manje poznato ljudima, ali je potpuno dostupno i ima ga i u Beogradu npr u Etaz-u (prodavnice specijalizovane za
      sisteme grejanja)

  Otrovni antifriz je sladunjavog ukusa, jako je otrovan i u malim kolicinama i zato mu se dodaju i aditivi koji izazivaju povracanje u slucaju da se proguta!!! Otrovni antifriz izaziva zagadjenja sredine!!! Neotrovni antifriz nema ukus i ima miris manjeg intenziteta, ali ne zagadjuje okolinu i ne izaziva smrtnu opasnost u slucaju gutanja (neprivlacan je deci i ljubimcima). Pretpostavljam da sada vec mozete da naslutite da je ovo jako bitna i korisna informacija, kako za reke, mora, jezera, tako i za nauticare koji na svoja plovila dovode i decu i/ili kucne ljubimce.

  Sad cu preci na tehnicke detaljie:
  1. Kada je u pitanju tehnicka i/ili pitka voda, vecina vas verovatno prazni creva/cevi/ventile/cesme i rezervore. Medjutim, svi znamo da nije uvek moguce 100% isprazniti creva (pozeljno i produvati kompresorom za vazduh u tom slucaju) kao ni rezervoar. Koliko je to kriticno, zavisi od same zime i minimalnih temperatura. Sto se tice rezervoara, najzdravije je, ako je moguce izvaditi ga i odneti npr kuci, a ako to nije moguce isprazniti koliko je to moguce. Sto se tice cevi/sreva/ventila/cesmi ako zelite da budete 100% sigurni, sistem se moze napuniti neotrovnim antifrizom, a nakon sezone potrebno je isprati cistom vodom sistem. Ovo se odnosi na sve osim na rezervoar koji nije pozeljno puniti sa tim sredstvom jer ce doci do penusanja, a nikad necete moci to dobro da isperete, za razliku od creva/ventila/cesmi koji ce se odlicno oprati kada kroz njih pustite vodu pod pritiskom.

  2. Sto se tice hladjenja motora spoljasnom vodom, radi sprecavanja zagadjivanja okoline, pozeljno je za tu namenu koristiti neotrovni antifriz, jer svi znamo gde taj antifriz na kraju zavrsi. Kako sam i sam u marini koja se nalazi u rukavcu za koji ovde vecina koristi naziv "g..nara", a nisam ni jedini, zaista je to minimalna stvar koju svi mozemo uciniti da ne doprinosimo daljem unistavanju prirodnog dobra (apelujem i na ljude sa mora/jezera/...).

  3. Neki nauticari stavljaju izvesnu kolicinu antifriza i u kaljugu da se dodatno zastite, a ta voda preko kaljuzne pumpe, takodje, zavsrava u reci. Pored toga, na nekim plovilima, kaljuga je lako dostupna deci i/ili ljubimcima, tako da je to dvostruki razlog da onaj ko to radi koristi neotrovni antifriz.

  Znam da je ekologija dosadna tema, ali se zarad dobra svih nas, nadam da ipak necete preskociti ovu temu zbog te reci u naslovu.

  Pozdrav svima!

Van mreže Mezija

  • NF clan
  • *
    • Mezija
  • Brod tip: samogradnja
  • Dužina: 7.50
  • Lokacija: Stari Banovci
  • Osp: UMČ
Odg: Antifriz, konzervacija broda i ekolosko cuvanje reka/mora/jezera - VAZNO za sve!
« Odgovor #1 poslato: 26. Decembar. 2015. / 22:52:27 »
 uzhgfd  zgfcx  rfcdvb
Bravo za temu

Van mreže sceka

  • NF tim
  • *
    • GORO 3
  • Brod tip: Glastron GS249
  • Dužina: 7,6 m
  • Lokacija: Marina GOGA
  • Osp: UMČ
Odg: Antifriz, konzervacija broda i ekolosko cuvanje reka/mora/jezera - VAZNO za sve!
« Odgovor #2 poslato: 26. Decembar. 2015. / 23:41:37 »
Da li postoji mesto gde se taj upotrebljeni antifriz moze bezbedno baciti jer ako ga prospete u kanalizaciju opet ce zavrsiti u reci jer mi nemamo nikakv tretman otpadnih voda!

Nidzo koliko je opasno za okolinu ako se sadrzaj hemijskog WC-a prospe u reku? Ne znam koliko je ta hemija opasna po okolinu.

 juhgfd

Van mreže Nidza

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Bora 3
  • Dužina: 9m
Odg: Antifriz, konzervacija broda i ekolosko cuvanje reka/mora/jezera - VAZNO za sve!
« Odgovor #3 poslato: 27. Decembar. 2015. / 00:11:06 »
  Sceko, to su odlicna pitanja, ali ja mogu samo da predlozim koga da pitamo - to su pitanja za tehnologa, nadam se da ima i njih medju nama. Ipak to nije moja oblast.

  Sto se tice odlaganja upotrebljenog antifriza, verujem da to treba pitati proizvodjace istog, a mislim da antifriz pravi i "nas" NIS (bivsi Korsantin / Nisotec danas?). Ipak, bez obzira na odgovor na to pitanje, kada je rec o onom koji svakako zavrsava u reci (kroz auspuh motora), nesporno je bolje da bude neotrovan. Po pitanju odlaganja neotrovnog antifriza dajem isti predlog - pitati proizvodjaca.

  Sto se tice sadrzaja hemijskog WC-a, to je, takodje, pitanje za tehnologa. Moj licni stav je da je naopako sto nas male nauticare u svetu teraju na upotrebu hemijskog WC-a, jer smatram da je to vece zagadjenje nego da to pojedu ribe i ostali zivi organizmi u i oko vode. E sad, kod velikih i modernih putnickih brodova, ima jedna "odvratna", ali ekoloska caka za koju mozda ne znate, a i ja sam za to saznao od prijatelja koji je zavrsio smer brodogradnje - u crnim tankovima se uzgajaju posebne kulture bakterija koje recikliraju "otpad" tanka i preradjuju ga ponovo u pitku vodu, verovali ili ne. Problem kod te tehnologije je da bakterije moraju konstantno da se hrane inace uginu. Opet, prerada te vrste otpada na taj nacin i nije tako nova ako se podsetimo da je to vec radjeno zarad kosmickih programa. Na kraju, ponovicu, to pitanje je za nekog tehnologa koji zna o kakvoj je tacno hemikaliji rec.

   juhgfd

 

NF servisi

Plovila članova foruma

Vodostaj

Video

NF linkovi

Dunav - marine i pristani

Sava - marine i pristani

Prijatelji foruma

 
Tehnonautika