Autor Tema: Tajni znaci upozorenja  (Pročitano 3481 puta)

0 člana i 2 gostiju pregledaju ovu temu.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Tajni znaci upozorenja
« poslato: 04. Maj. 2013. / 00:39:08 »
Osećaš smrad? Da li se čuo čudan zvuk? Čekaj malo, ovo je previše vruće! Stani, veruj svojim čulima. Javljaju vam nešto važno.
Koristeći svoje čulo sluha, dodira, mirisa i vida možete preduprediti kvar koji bi mogao da vam pokavari dan.
Vaš sluh
 
Neki problematični šumovi su očigledni. Neki nisu. Neka vam predje  u naviku da redovno osluškujete rad kritičnih delova motora. Impelerska pumpa vodena pumpa, alternator, prenos, boš pumpu (ako imate dizel), kao i ostgale pogonske sklopove. Tako ćete znati šta je normalno a šta zvuk nepravilnog rada. Majstori koriste dugačak šrafciger sa plastičnom drškom za lociranje zvukova u motoru. Vrh nasloni na deo motora a uho nasloni na kraj drške šrafcigera. Naravno, postoji I mehaničarski stetoskop.
Čegrtanje iz komponente sa ležajevima ukazuje na oštećene ili propale ležajeve. Ako čujete taj zvuk najverovatnije je u pitanju ležaj alternatora ili vodene pumpe. Prenategnut kaiš ubrzava propadanje ležajeva na pumpi I alternatoru.
Promena zvuka u hidrauličnoj pumpi za podizanje motora nagoveštava kvar ili vazduh u hidrauličnom sistemu. Takodje je moguće da nema dovoljno hidrauličnog ulja. Ukazuje I na pad napona jer pumpa nedobija dovoljno struje. Proveriti sistem punjenja.
 Varijacija na buku motora , pod nazivom "lov", može da ukazuje na nečistoće u gorivu, curenje vazduha u usisnu liniju, začepljenje filtera, što nije pumpa za gorivo, ili propust injektor pumpa.
Škripa ukazuje na labav kaiš ali i na to da je zaribala vodena pumpa ili alternator. Zimi će to izazvati i zaledjena pumpa za vodu.
Kaljužna pumpa radi češće nego obično - Treba da počnete da tražite curenja. Neki manji izvori vode u kaljuži  su osovinski vod, slatkovodni sistem, rashladni sistem, ventil tople vode na bojleru, i creva na motoru.
Neobični zvuci u prenosu obično naslute problem u razvoju koji bi mogao da zahteva stručnu pomoć vrlo brzo.
 
Vaša čula dodira
 
Vrlo pažljivo dodirivanje nekih delova motora može pomoći da se odredi da li postoji preterano grejanje na mestima koja bi trebalo da budu hladna.
Neobične vibracije, bilo u čamcu ili ili na motoru, su znak da nešto nije u redu. To može biti teško izolovati, ali trebalo bi da pokušate ako nije komplikovan kvar.
Primeri potencijalnih problema: vibracija upravljača može da ukaže da nešto visi na listu kormila ili sistemski problem. Vibracije na trupu preko ležaja vratila  može ukazivati na to da je nešto na propeleru  ili oštećen propeler. Vibracije na vratilu ukazuju naiste probleme ali i na to da je vratilo možda iskrivljeno.
Kontrolišite temperaturu svih delova redovno. Uvek kada ste u motornom prostoru dobro je proveriti glavne komponente. Neke delove možemo iskontrolisati rukom ali iz neznanja možemo dodirnuti i delove koji su vreli i dobiti ozbiljne opekotine. Zato je dobro imati infracrveni merač temperature. Njime možemo redovno kontrolisati temperaturu motora i svih delova. Prvo odredite normalne radne temperature za sve delove kako bi znali  kada je nešto pregrejano.
Proveravajte sledeće delove:
Izmenjivač toplote - oblast gde voda ulazi u motor treba normalno da bude hladnija od drugog kraja gde izlazi iz motora i ulazi u izmenjivač.
Alternator – Pregreva se od prevelikog opterećenja, ili ako je previše labav kaiš.
Izduvni sistem – Previsoke  temperature na mestu gde sirova voda za hlađenje ulazi u vaš izduv može da ukazuje na neispravnu impelersku pumpu, začepljenje izduvnog sistema, začepljenja filtera sveže vode, preopterećenje motora i druge probleme.
Utrljajte malo ulja iz sistema za prenos između prstiju. (pazite, to može da bude vruće). Ako osetite pesak, možda postoji problem. Obično postoje neki opiljci u kopčama i reduktorma, posebno novim ali i u onima koji imaju kvar. Opiljci mogu da postoje ali ne treba da ih bude previše.
 
Čulo mirisa
 
Pronađi te izvor smrada pre nego što potonete.
Vaš nos zna kada nešto nije u redu. Bilo kakve promene u načinu na koji vaš brod miriše u toku rada ili pošto ga otvorite kada dodjete za vikend može da ukaže naproblem koji postoji. Ako osetite miris goriva ne oklevajte. Kvar mora da se pronadje i okloni odmah. Čest uzrok curenja goriva je crevo naslonjeno namotor ili neki deo koji vibrira i polako ga oštećuje. Kad – tad  procureće.  Ako  crevo visokog pritiska, kod dizel motora, curi to će izazvati finu maglu dizela u vazduhu. Lako može da izazove požar.
Miris zapaljene  gume može ukazivati na proklizavanje kaiša  koji može pregrejati alternatora, i izazvati kvar ili blokiranje ležajeva.
Vodena para , miris antifriza ili miris pregrejane boje u motornom prostoru ukazuju na pregrejavanje motora.
Ako osetite miris antifriza proverite i ceo rashladni sistem. Možda negde curi. Ako su creva u redu onda se mora proveriti izmenjivač pa i glava i blok motora.
Miris vrelog  ulja ukazuje na curenja ulja i motor treba odmah ugasiti i proveriti šta se dešava.
Miris izgorelog ulja kada izvučete šipku merača ulja signalizira ozbiljan problem u samom motoru. Najbolje je odmah pozvati mehaničara.
Smrad električne instalacije nikada ne treba ignorisati.
To je signal kratkog spoja i nagorevanja kablova. Uzrok je  pregorevanje nekog uredjaja, preopterećenje ili kratak spoj na instalaciji. Isključite glavnu sklopku i pokušajte da locirate izvor smrada. Grešku morate odmah naći.
 
Čulo vida
 
Pogled iz blizine može da otkrije nevolje ispod površine
 
Obratite pažnju na zelenu površinu starog sigurnosnog  ventila na bojleru. To je pokazatelj curenja.
Periodično vizuelni pregled važnih komponenti može sprečiti neprijatna iznenađenja ako znate šta da gledate. Oblasti rđe, mala pukotina ili skidanje površinskog sloja na delu od nerđajućeg čelika može da bude znak oštećenja od korozije što vremenom dovodi do kvara.
Pukotine na želkotu mogu biti od značaja samo kozmetički ali bi mogle da ukazuju na ozbiljna naprsnuća  od previše stresa na tom području, ili pucanje ispod želkota.
Promena boje izduvnih gasova bez nekog vidljivog razloga može da bude prethodnica problema. Generalno, crni dim znači loše gorivo ili da motor troši ulje, beli ili plavkast dim može da ukazuje na preterano sagorevanje nafte, a pare u izduvnim gasovima mogu da ukazuju na pregrevanje.
Izduvni gasovi imaju mnogo nijansi. Ako dizel  emituje crni dim mžda je potreban novi filter za vazduh. Benzinski  motori mogu dimiti na startu ali ako je to  više od 10 sekundi onda  ukazuje na problem sa smesom goriva.
Para iz auspuha bilo kog tipa motora može da znači oštećenje dihtunga glave motora (pratiće ga miris vodene pare ili antifriza).
 
Promena boje metalnih delova u kontaktu sa vodom može da ukazuje na koroziju ili elektrolizu.
Mnogi metalni delovi (kao što je izduvni kolektor) izloženi visokoj temperaturi gube boju u izvesnoj meri, ali pazite na pojačanu promenu boje ovih delova. Ukazuje na pregrejavanje izduvnog sistema.
Promena boje žičanih priključaka ili izolacije može da bude znak preteranog grejanja ili korozije ispod izolacije.
 
Fleka na vodi kada motor radi ukazuje na loše sagorevanje. Mogući uzroci su loše brizgaljke, ugao paljenja, predpaljenje, loša kompresija, ležišta i gumice ventila....
Pregledajte svećice. Bež ili braon je prava boja. Siva označava detonacije / crna loše naštelovanu smesu vazduha i benzina, loše sagorevanje ili prljav filter vazduha.

 

NF servisi

Plovila članova foruma

Vodostaj

Video

NF linkovi

Dunav - marine i pristani

Sava - marine i pristani

Prijatelji foruma

 
Tehnonautika