Autor Tema: 80% brodova tone na vezu u marini  (Pročitano 4160 puta)

0 člana i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
80% brodova tone na vezu u marini
« poslato: 06. Jun. 2013. / 01:30:09 »
Statistika kaze da 80% brodova tone dok je na vezu.


50% čamaca potone zbog lose montaže podvodnih instalacija.
32%  potonuća čamaca je zbog kiše i snega.
9% je zbog loše  montaže uredjaja iznad vodene linije.
Čak 8% brodova potone zbog lošeg vezivanja. (veže čamac na kratko, voda nadjodje i eto problema)


Lako je sprečiti da dodje do potonuća zbog ovakvih stvari. Na onih 20% potonuća zbog druhih uzroka teško je uticati.


1.
a) Svaka rupa u trupu ispod vodene linije se mora dobro proveriti pre spustanja broda. Uverite se da je dobro zadihtovan svaki priključak a svako crevo se mora obezbediti dvostrukom šelnom. Šelne ne smeju biti pretegnute ali ni labave. I obavezno prohromske jer su otporne na koroziju. Morate uvek biti svesni sila koje deluju na svaki santimetar brodskog korita pa i creva, delova ispod vode...





b)  Proverite creva i sva sumnjiva zamenite. Creva moraju biti za tu namenu. Gumena creva sa godinama postaju krta i porozna. Nikako ne eksperimentisati sa jeftinim replikama. Tu se ne štedi jer može biti skuplja dara nego mera. Naročito treba obratiti pažnju na creva za dovod vode za hladjenje motora.


c)  Posebno detaljno i redovno treba kontrolisati statvenu cev i njene komponente. Tu nastaju glavni problemi na brodu.








d)  vlasnici čamaca sa pogonom preko Z noge posebnu pažnju treba da obrate na manžetne kardana i auspuha. Manžetne stradaju usled uticaja UV zračenja, vremenskih prilika, godina i mehaničkih oštećenja. Menjaju se na 5 godina. Pucanjem ili probijanjem manžetne kardana voda prodire u motorni prostor. Direktno.







e)   Proverite sve priključene senzore, posebno mesta gde kablovi ili sami seznori prolaze kroz trup. O ring gumice senzora koji se ugradjuju "kroz trup" pre ugradnje namazati uljem.


Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: 80% brodova tone na vezu u marini
« Odgovor #1 poslato: 06. Jun. 2013. / 02:08:29 »
2.
Svi dovodi i odvodi vode koji su priključeni ispod vodene linije ili blizu nje moraju imati ugradjene ventile. I to kuglične ventile za upotrebu u slanoj vodi. Takvi ventili su otporni na koroziju. Ukoliko imate ventile koje zatvaraju gumice preporuka je da ih zamenite kugličnim. Oni su dugotrajniji i sigurniji. Bar jednom u dve nedelje ventil zatvoriti i otvoriti par puta kako se ne bi desilo da ne možete da zatvorite ventil kada to morate da uradite.
Ovakve situacije su nepoželjne ali nisu retkost...


   




3.
Zbog kiše i snega potone 32 % čamaca. To nikako ne treba smetnuti s uma i zaboraviti odvode sa palube, dihtunge prozora, luftere...


Prva stvar kod sprečavanja potonuća je izračunavanje rezervne plovnosti plovila. Tako će svako znati koliko je malo (ili puno) vode potrebno da se skupi u čamcu pa da on potone.


Kao prvo proverite da li je vaš kokpit samoprazneći. Ako nije kišnica može da napuni brod i potopi ga. Zato morate imati dobru ceradu za pokrivanje kokpita. I pored dobre cerade treba proveravati stanje u brodu a kaljužna pumpa je obavezna.


Ukoliko imate samoprazneći kokpit potrebno je da ga proverite i testirate. Obično su odvodi mali i lišće i sitni otpaci mogu da začepe odvode. Odvode treba redovno kontrolisati i čistiti. Iskoristite neki lep dan da testirate vaš sistem pražnjenja kokpita. Jednostavno kofom ili crevom punite kokpit. Tako će se videti kako sistem funcioniše i da li funkcioniše. Bolje je nemati sistem za samopražnjenje nego misliti da ga imate a on je van funkcije.


4.
Otvori iznad vodene linije nose 9% kod potonuća brodova na vezu.
Oni jesu iznad vodene linije ali često zbog preopterećenja ili usled velikih talasa povremeno budu ispod površine vode. Zato i njih treba proveravati i održavati kao i one koji su ispod vodene površine.


Imamo primere gde crevo počinje ispod vodene linije a iz broda izlazi iznad vodene linije. To je, recimo, kaljužna pumpa. Zato tu treba prduzeti dodatne mere. Ja stavljam nepovratne ventile i, obavezno, jedan deo creva u luku ide visoko iznad vodene linije. Time se sprečava da voda ulazi kroz takve priključke koji onda postaju laka mesta za prodor vode u trup broda. Kao dodatna mera može se ugraditi i antisifon koji sprečava stvaranje vakuma u sistemu. On se postavlja visoko iznad vodene linije.



I na kraju
nosač vanbrodskog motora.
Tipična zrcala za vanbrodske motore su samo nekoliko cm iznad vodene linije kada je čamac u mirovanju. Ako dodje do punjenja čamca ta mesta postaju opasna jer je zbog njih smanjena rezervna plovnost. Kod novih tipova čamaca to je sprečeno bunarom za vanbrodski motor ali stari tipovi čamaca zahtevaju poseban oprez i brigu vlasnika. Kaljužna pumpa obavezna, cerada koja pokriva kokpit....

 

NF servisi

Plovila članova foruma

Vodostaj

Video

NF linkovi

Dunav - marine i pristani

Sava - marine i pristani

Prijatelji foruma

 
Tehnonautika