Autor Tema: Pumpe na brodu.  (Pročitano 10668 puta)

0 člana i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Pumpe na brodu.
« poslato: 24. Jun. 2013. / 14:08:40 »
 Postoje dva osnovna tipa pumpi koje se koriste na brodovima: klipne (naizmenične) i centrifugalne (rotacione). Kaljužna pumpa je najpoznatiji primer rotacione pumpe.

Svi znate kako rade nozne pumpe. Pritiskom na membranu istiskujemo vodu kroz izlazni nepovratni ventil a opustanjem membrane prostor ispod nje se puni vodom kroz ulazni nepovratni ventil.

Elektricne pumpe sa membranom rade na istom principu. Rotaciono kretanje motora se pretvara u linijsko kretanje uz pomoc puznog zupcanika i membrana se pomera gore dole naizmenicno upumpavajuci i ispumpavajuci vodu iz male komore ispod membrane. Dva nepovratna ventila i ovde su neophodna kako bi sistem funkcionisao. Takav sistem ne obezbedjuje konstantan protok vode. Da bi se oscilacije umanjile primenjuju se sistemi sa vise komora i vise ventila pa se na izlazu dobija konstantan protok vode. Ako se poveca otpor na izlazu (zatvorimo ventil ili slavinu) pritisak u komori se poveca pa motor tesko pokrece membranu, poveća se otpor i prekida dovod struje motoru. Kada pritisak oslabi i pritisak u komori opadne pumpa se sama pali i nastavlja da snabdeva sistem vodom.
Da bi se sprecilo cesto paljenje i gasenje pumpe ugradjuju se dodatni rezervoari koji duze odrzavaju pritisak u sistemu pa ako vam je potrebna manja kolicina vode pumpa se nece pokrenuti.

Takve pumpe same povlace vodu i radice sve dok ne povuku vodu i izbace vazduh iz sistema. Odrzavace konstantan pritisak u sistemu. Trpe ogroman broj iskljucenja i ukljucenja pa traju dugo i pouzdano rade.

Centrifugalne (rotacione) pumpe zahtevaju veliki broj obrtaja rotora i zato nisu pogodne za brodski vodovodni sistem. Osim toga ne mogu da rade pod vecim pritiskom i ne mogu da savladaju vecu visinsku razliku  ali zato imaju mnogo veci protok vode. Zbog toga se ovaj sistem koristi kod kaljuznih pumpi. Nemaju nepovratne ventile pa moraju biti potopljene u fluidu da bi radile. Pozeljno je ugraditi nepovratni ventil na izlaznom crevu kako se voda iz creva ne bi vracala kroz pumpu u kaljuzu. Video sam par puta kod nekih da se pumpa ukljuci izbaci malo vode a onda neprekidno iskljucuje i ukljucuje dok je rucno ne iskljuce. Plovak ukljuci pumpu, ona vodu potera kroz crevo. Ako je crevo malo duze to je litar i vise vode. Voda nestane, plovak iskljuci pumpu. Kada se pumpa iskljuci voda se vrati u kaljuzu pa plovak ponovo aktiva pumpu. I tako ... igranka. Dok se gazda ne seti prekidaca. A sta se desava kada vise dana nije tu mogu samo da pretpostavim. Nepovratni ventil ce resiti ovaj problem. Ali i tu mogu da nastanu problemi. Ako pumpa duze ne radi guma u nepovratnom ventilu moze da zapekne pa pumpa ne moze da ga otvori (kaljuzne pumpe imaju mali pritisak). Pumpa ce raditi dok ne potrosi bateriju ili ne pregori motor sto moze izazvati i pozar na brodu.

 
Zato i nepovratne ventile treba kontrolisati. Najbolji su plasticni koji se lako otvore i ocisti prostor oko gumene membrane. Narocito ako brod dugo boravi na suvom ili se pumpa ne ukljucuje vise mesci.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #1 poslato: 24. Jun. 2013. / 14:10:09 »
Da se vratimo pumpama sa dijafragmom.
Ona ne gura vodu kontinuirano vec u brzim, kratkim impulsima koji se ponavljaju mnogo puta u sekundi. Ova “vibracija” moze biti dosadna pa cak i destruktivna.
Tu na scenu stupa mali rezervoar (akumulator) za vodu.
Postavlja se blizu izlaza pumpe i u sebi ima zarobljen vazduh koji se sabija kako se pritisak povecava i sluzi kao svojevrstan amortizer. Prima malu kolicinu vode i svrha mu je premoscava cikluse dijafragme isporucujuci vodu sistemu u trenucima kada pumpa povlaci vodu iz rezevoara. Ako nemate akumulator mozete ga i sami napraviti od parceta cevi koja mora biti zatvorena na vrhu i ucvrscena vertikalno. Vazduh u cevi ce raditi isti posao kao i vazduh u akumulatoru pa ce voda iz slavine teci u konstantnom mlazu.
 
Kada kupujete pumpu gledajte da kupite pumpu sa vise komora i membrana. Kod njih je efekat pulsiranja vode minimalizovan jer se faze preklapaju. Znatno su tise od pumpi sa jednom membranom. Mana im je sto imaju mnogo manje ventile i mogu se koristiti samo za potpuno cistu vodu inace ce gumice ventila zaglavljivati i moracete cesto da je rasturate i cistite. Preporuka je da se ugrade filteri za vodu koji ce im znatno produziti vek.
 
Pulsirajuce pumpe sa jednom membranom imaju vece ventile i mogu da proguraju i malo prljavstine. U kombinaciji sa grubim filterom odlicne su za snabdevanje broda vodom iz  reke ili mora. Za pranje broda, sidra, palube, tusiranje...
Pulsirajuce pumpe se, obicno, ukljucuju kada pritisak padne ispod 22PSI a iskljucuju kada dostigne 44PSI. Cak ni ugradjeni akumulatori ne mogu da sprece ovu pojavu pa ce protok opadati i rasti periodicno od ukljucenja do ukljucenja pumpe. To stvara problem prilikom tusiranja ako koristite vodu iz bojlere. Vuce – hladno...
To se desava zato sto creva za toplu i hladnu vodu imaju razlicitu otpornost zbod duzine creva, bojlera...
Tako ce i protok tople i hladne vode oscilirati sto je vrlo neprijatno pri tusiranju. To je problem koji nema gotovo resenje u nautickim radnjama.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #2 poslato: 24. Jun. 2013. / 14:11:27 »
Moja pumpa je deklarisana na 10.5l u minuti (2,8 GPM), radi na 12 V i postize pritisak od 40 PSI. To ne znaci da ce pumpati 10.55l u minuti na 40 PSI vec da je to protok kroz nju bez stvaranja pritiska na izlaznoj strani.. dakle, 0 PSI. Elktroprekidac iskljucuje kada pritisak u instalaciji dostigne 40 PSI. Ako imamo dovoljno vode i odvrnemo slavinu do kraja oscilacije se nece osetiti jer motor nece biti opterecen savladjivanjem pritiska ali trosicete puno vode.
Evo jedne “cake” kako da se udobno tusirate bez jakog mlaza i sa konstantnom temperaturom vode. Odvrnite slavninu na pola u sudoperi i tusirajte se bez problema. Protok vode kroz pumpu ce biti konstantan, nece se iskljucivati ali trosicete bar 7l u minuti.
Ako perete sudove a ne zelite da isprskate sve okolo i zelite konstantnu temperaturu vode uradite istu stvar ali obrnuto. Pustite vodu u kupatilu da tece dok perete sudove.
Neracionalno ali i to je bolje od opekotina od vrele vode.

 
Za  tusiranje je dovoljno oko 3 l u minuti. Pri tom protoku pumpa se ukljucuje- iskljucuje voda se ne mesa pravilno. Tece cas vrela cas hladna.
Primena predhodnih resenja je razbacivanje vode i energije utrosene za grejanje vode u bojleru.
Dakle... kako resiti taj problem?

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #3 poslato: 24. Jun. 2013. / 14:25:46 »
Resenje 1.


Mozemo ugraditi ventil iza pumpe koji se otvara na .. recimo 30 psi. On bi visak vode iz sistema vracao u rezervoar. Da objasnim...
Samo malo otvorimo slavinu. Pumpa se ukljuci cim pritisak spadne ispod 22 PSI . Gura vodu, i brzo dostigne 40 PSI. Ugasi pumpu i tako neprekidno dok vi koristite malo vode. To je svima poznato. Na pritisku od 30 PSI pumpa jos radi. Ako imamo ventil koji visak vode vraca u rezervoar i odrzava sistem pod pritiskom od 30 PSI pumpa se nece gasiti i kroz slavinu ce teci uvek ista kolicina vode. Mlaz se nece smanjivati, nece oscilirati protok tople vode pa ce i temp. vode biti ujednacena. Naravno, ventil mora biti takav da radi samo na pritisku od 30 PSI. Cim je pritisak manji ili veci on se zatvara. I da mu protok bude ogranicen na polovinu protoka koji ostvaruje pumpa sa do kraja otvorenim slavinama.


Elegantno resenje.  Jedina mana je cena takvog ventila, dodatna creva i to sto pumpa neprekidno radi dok koristite vodu. Najveca mana sto je takav ventil nemoguce  naci. Da ne pominjem rucno zatvaranje ventila kada vodu ne koristite.  lkjhgfvh

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #4 poslato: 24. Jun. 2013. / 14:40:32 »
Ovo je grafikon za jednu takvu pumpu. Lepo se vidi da se protok smanjuje sa povecanjem pritiska u sistemu i obrnuto.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #5 poslato: 24. Jun. 2013. / 15:19:24 »
Kao vrlo prakticno resenje se pokazao jedan eksperiment jedrilicara.
Kako u kupatilu i sudoperi nije potreban veliki protok vode pod pritiskom oni su malo preradili samu pumpu. Mozda rec preradili nije adekvatna jer je u pitanju samo mala rupa na pregradi srednje komore. I to kod usisnog nepovratnog ventila.

Pogledajte sliku. Rupa precnika 2,2mm tamo gde je ljubicasta strelica.

Tako su mogli da koriste vodu i pri protoku od samo 1l u minuti a da se pumpa ne gasi / pali svaki cas. Sistem funkcionise godinama.
Jedina mana je sto je pumpa izgubila moc da sama povuce vodu iz rezervoara. Dakle, mora se paziti da rezervoari uvek imaju vodu.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #6 poslato: 24. Jun. 2013. / 15:23:22 »
Ovde treba samo postaviti pumpu ispod nivoa rezervoara pa ce voda, ukoliko nestane, kada se puni rezervoar napuniti i komore pumpe. Dakle, ukoliko resite da primenite ovaj sistem tada pumpu premestite sto nize.

Citao sam i o idejama da se uz pomoc otpornika smanji snaga motora...

Uglavnom, mnogi nauticari se slazu da je pritisak u sistemu cesto previse veliki za kupatilo i kuhinju. I da stvara proleme.

Nadam se da se jos neko bavio ovom problematikom i da ce se javiti sa svojim zapazanjima ili resenjima.

Van mreže zorter

  • NF tim
  • *
    • Zorter
  • Brod tip: Kabinaš
  • Dužina: 8,5m
  • Lokacija: Šabac
  • MMSI: 912790007
  • Osp: UMČ
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #7 poslato: 25. Jun. 2013. / 05:38:59 »
Moja ideja je da se u sistem, odmah iza pumpe, ubaci boca velicine 3 do 5 litara, kao kod kucnog hidrofora. Tako bi se mlaz vode ujednacio, a bar 1 do 2 litre bi trebalo da istekne da pritisal sa 40 PSI padne na 22 PSI.

Mozda bi to bilo resenje. Nemam iskustva sa tako malim pritiscima ali bi se moglo probati.

Van mreže sale.m 79

  • NF clan
  • *
    • Gasa
  • Brod tip: Ratomir Apic
  • Dužina: 10,10
  • Lokacija: Smederevo YKPVKF
  • Osp: UMČ
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #8 poslato: 25. Jun. 2013. / 08:19:58 »
Probano sa rezervoarom za freon i nije dobro.
Voda se nakon 5 dana usmrdi.
Flasa od kokakole je mama.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #9 poslato: 25. Jun. 2013. / 15:36:08 »
Postoji rezervoar koji sluzi za to da se pumpa ne pali za casu vode. Ili za malu kolicnu. To je druga stvar. Ovde pricamo o tome da se pumpa ne pali gasi svaki cas dok se tusirate ili perete sudove i tako menja kolicinu vode ili stvara oscilacije u temperaturi ako se koristi bojler. Nema oscilacija ako je slavina odvrnuta do kraja. Kako je to redak slucaj i uvek je potrebno manje vode od maksimuma pumpe. Pumpa se pali bar deset puta u minuti. E to je ono sto sto se izbegava ovim otvorom na komori. Sa otvorom pumpa stalno radi i uvek je isti pritisak i kada je na slavini sasvim mali protok vode.
Nadam se da je sada jasnije.  lkjhgfvh
I tu flase ne pomazu.

Van mreže broker975fx

  • NF clan
  • *
    • David Veliki
  • Brod tip: mali rečni remorker
  • Dužina: 13
  • Lokacija: Zemun
  • Marina: Gabbiano Yachting Club, Zemun
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #10 poslato: 20. Jul. 2013. / 21:09:30 »
A bre mnogo komplikovano - bolje se ne tuširat.
Posle ne korišćenja obe pumpe preko zime prvo mi je na najzbitijem mestu cureo spoj na gumici za čistu vodu a onda sam ima problem pošto pumpa za rečnu vodu nije htela da povuče vodu iz nekog razloga doduše razlog sam našao u naprslom kućištu filtera za vodu odakle je vukla falš vazduh. Sad sam prespojio sistem tako da je bez filtera. Inače ja sam stavio esp. sudove od centralnog grejanja od po 12l, sve radi fino sem što mi se u jednom pojavljivala rđa doduše sada je nestala. Nisam čuo za taj problem sa bojlerom ali pošto i kući imam kinesku slavinu na tušu ima da preživim šurenje na brodu jednom kad ugradim bojler

Van mreže Hogar

  • NF clan
  • *
    • Hogar Strasni
  • Brod tip: Djena ship,''Hrabri''
  • Dužina: 11 m
  • Lokacija: ''Nautek'' Zemun
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #11 poslato: 21. Jul. 2013. / 08:51:40 »
Pa sad,ja imam flo yet pumpe,i slavinom normalno stelujem mlaz,bez ikakvih problema.Nema nikakvih prekida,bez obzira sto nisam stavio kompezacionie sudove ,iza pumpi.Ona,koja vuce recnu vodu,preko filtera,sa sve filterom je nekih 20-25 cm iznad nivoa vode,i vuce bez problema.Sto se tice cesmovace,jos nisam ugradio bojler  tfrdx,al ocem,spremna je racva,i sve nesto mislim da ce radi dobro  rfcdvb,posto na ladnu vodu radi  uzhgfd.Frizerska baterija,od onih boljih,i cepaj Misko  wesdfvg

Van mreže broker975fx

  • NF clan
  • *
    • David Veliki
  • Brod tip: mali rečni remorker
  • Dužina: 13
  • Lokacija: Zemun
  • Marina: Gabbiano Yachting Club, Zemun
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #12 poslato: 21. Jul. 2013. / 15:33:37 »
Da ni meni nema oscilacija u pritisku sem kada je pumpa iskljucena pa pritisak polako opada. Što se slavine tj baterije tiče stvarno ne verovatna razlika između prokletih jeftinih kineza i ovih malo boljih, Ovog kineza ne možeš naštelovati nikako il je prejako il preslabo ili vruće ili hladno (isto važi i za kuću)

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #13 poslato: 21. Jul. 2013. / 17:31:58 »
Ma nisu to prekidi. Nego kada pustite da voda lagano tece. Ne pun mlaz. Pumpa se ugasi pa upali... a pritisak konstantno varira. Intervali su oko 20 sec. E sad... ako su to pumpe sa tri membrane onda je to skoro neprimetna oscilacija. Ali postoji.

Na mreži sceka

  • NF tim
  • *
    • GORO 3
  • Brod tip: Glastron GS249
  • Dužina: 7,6 m
  • Lokacija: Marina GOGA
  • Marina: Marina Porto Carras
  • Osp: UMČ
Odg: Pumpe na brodu.
« Odgovor #14 poslato: 03. April. 2014. / 11:13:02 »
Na sajtu časopisa BOOTE je izašao video test pumpi sa pitku vodu:


 

NF servisi

Plovila članova foruma

Vodostaj

Video

NF linkovi

Dunav - marine i pristani

Sava - marine i pristani

Prijatelji foruma

 
Tehnonautika