Autor Tema: Hidraulične komande  (Pročitano 9490 puta)

0 člana i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Hidraulične komande
« poslato: 18. Decembar. 2013. / 15:32:15 »
Mislim da većina ima Hynautic hidraulični sistem. I ja ga imam. Zadovoljan sam kako funkcioniše ali ima i mane koje sam ja primetio. Po hladnom vremenu kormilo se teže okreće ali i kada je toplo to nije kao kod sistema sa servo pumpom. Dosta je teže.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #1 poslato: 18. Decembar. 2013. / 16:15:52 »
Sam sistem može da sa dve ili sa jednom pumpom.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #2 poslato: 18. Decembar. 2013. / 16:22:38 »
Rezervoar za hidraulično ulje na sebi ima manometar i nepovratni ventil preko koga se, ručnom pumpom, napumpa do 25-30 PSI. Ako je rezervoar bez protiska kormilom će se teže rukovati.
Inače, sama dvosmera pumpa je dugotrajna (ima ih i preko 30 godina u funkciji). Najčešći kvarovi su da propadne semening na osovini ili O ring gumice na klipovima kojih ima 7. Popravka je jednostavna jer se menjaju samo gumice, semeninzi i dihtunzi. Ako se ne upotrebljavaju agresivna ulja trajaće dugo.
Treba biti pažljiv prilikom rastavljanja i sve obeležavati.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #3 poslato: 18. Decembar. 2013. / 16:28:49 »
Jedan od indikatora da pumpi treba zamena gumica se oseti na kormilu. Okrećete ga lagano u plovidbi i osetite kao da u jednom delu nema reakcije. Kao da "preskoči". Najverovatnije je na jednom od 7 klipova potrebna nova gumica. Tada treba zameniti sve gumene elemente. Ima ih kod nas u bivšoj Višnjičkoj ulici gde je prodavnica za sve vrste i veličine gumica, semeninga...
Ako ipak volite kupovinu iz inostranstva komplet košta oko 30 dolara.


http://boaterstore.com/hynautics/info/H20%20Series%20instructions.pdf

Van mreže Nidza

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Bora 3
  • Dužina: 9m
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #4 poslato: 20. Decembar. 2015. / 11:18:50 »
  Nadovezao bih se na ovu temu sa par tehnickih informacija, a koje vam mogu pomoci da podesite otpor volana i da jos bolje razumete sistem. Inace i sam imam Hynautic uz Z nogu.

  Razmisljajte o celom sistemu kao o prenosnom odnosu, sto zapravo i jeste svrha hidraulicnog sistema. Matematika i objasnjenje je jednostavno. Vecina kormila ili Z nogu ima ukupni rotacioni pomeraj na krmi od 70 stepeni (dakle 35 stepeni levo i 35 stepeno desno). Pretpostavimo da u vasem sistemu da biste pomerili kormilo iz krajnjeg levo u krajnji desni polozaj treba napraviti 7 okretaja volana.  To znaci da ste volan okrenuli za 7x360 stepeni, sto je 2520 stepeni. Ako podelimo taj ugao volana sa uglom zakretanja kormila/Z noge, dobicemo prenosni odnos sistema tj 2520/70=36. Dakle, 36 puta vam je manja sila potrebna rukama da pomerite volan nego kada biste rukom direktno gurali kormilo na krmi. (Vecina sistema se pravi sa odnosom od 20:1 do 40:1).
  Na osnovu ovoga sada mozda vec vidite da je moguce da uticete na prenosni odnos, odnosno da smanjujete/povecavate otpor koji osecate na volanu. Kako?
 
  1. Izbor pumpe:
      Treba da odlucite da li vam je potrebno brzo reagovanje kormila tj da sa manjim brojem okretaja volana okrenete pun opseg rotacije kormila (npr za glisere gde hocete da imate brzi odziv, a lagani su) ili 
      vam nije bitna brzina odziva vec da savladate lako otpor kormila (npr deplasmanci koji imaju teska kormila i sile otpora su vece) tj vise rotacija volana za pun opseg rotacije kormila. Ako hocete brz odziv,
      onda vam treba pumpa veceg kapaciteta/protoka. Ako hocete da  savladate silu lako, onda vam treba pumpa manjeg kapaciteta. Time najdirektnije uticete na prenosni odnos. Ovo je najveci parametar u
      izboru jer direktno menjate prenosni odnos u znacajnoj meri. Obzirom da nemamo mnogo pumpi za gorivo  u Srbiji, dobro laicko objasnjenje bi bilo sledece - da li hocete pre da napuinite rezervoar od
      100l pa da donesete na racun ledja 5 kanti od 20 litar goriva ili zelite da rasteretite ledja na racun vremena i donesete 10 kanti po 10 litara.

  2. Precnik volana:
      Znam da vecina bira prema estetici, ali razmisljajte o tome kao o poluzi, sto je veci volan, lakse cete savladati silu otpora na volanu. Napominjem, ovime ne menjate vise prenosni odnos, ali mozete sebi
      olaksati potreban otpor za okretanje (kao kada birate duzi kljuc da lakse otegnete zapekli sraf). I to kako treba birati - ako imate veliku pumpu, onda birate i veliki volan, jer imate sveukupno manji
      prenosni odnos (manje rotacija volana za pun zaokret kormila), a ako imate malu pumpu, mozete proci sa manjim volanom jer vam je prenosni odnos veci i imacete vise rotacija jer se vec lakse okrece
      volan zbog veceg prenosnog odnosa. Pri svemu tome ispostujte maksimalni precnik volana koji daje proizvodjac pumpe kako ne biste cesce servisirali pumpu.

  3. Hidraulicni cilindar/aktuator kod kormila/Z noge:
      Ovo necu obraditi jer je to verovatno najskuplja komponenta, a pri tom ste cesto ograniceni izborom prema obliku korita i kormila/Z noge, a cesto ste ograniceni i onime sto ste dobili od proizvodjaca.
      Logika je veoma slicna kao za izbor pumpe tj zavisi od kapaciteta ulja cilindra.

  4. Cerva/fitinzi:
      Ispostujte dimenzije/precnike creva i fitinga jer svako smanjivanje istih povecava otpor kretanja fluida cime se povecava otpor koji osecate na volanu. Osim precnika, otpor ce rasti i sa duzinom creva,   
      tako da ako imate duzine iznad vrednosti koje je preporucio proizvodjac, mozete to kompenzovati sa povecanjem precnika. Takodje ako imate mnogo krivina, kolena od 90 stepeni, sve to utice na
      otpornost. Sve te stvari se kompenzuju na kraju ipak najlakse izborom pumpe, ali nemojte svesno smanjivati precnike ako ne morate, povecacete pritiske i krace ce trajati sistem, a imacete i vise
      potencijalnih problema sa zapusenjem od necistoca i vise otkaza. Osim toga, ako imate preuska creva ili preveliku pumpu, dolazice do grejanja ulja sto nije pozeljno ili do preskakanja sigurnosnog
      venitla.

  5. Ulje:
      Koristite ulja sto slicnija ATF ulju, ako vec ne mozete ATF, a najbolje drzati se uputstva proizvodjaca. Cistoca je veoma bitan parametar u svim hidraulicnim sistemima.

  6. Pritisak:
      Drzati ga u granicama propisanim od proizvodjaca (15PSI do 25PSI najcesce).
 
  Napomenucu jos da je na slici u ovoj temi prikazan manuelni hidraulicni sistem sa rezervoarom. Postoje i manuelni sistemi bez tog rezervoara. Sta je razlika? Rezrevoar omogucava lakse odzracivanje vazduha iz sistema i olaksava kontrolu nivoa ulja i to je jedina njegova funkcija sto i nije tako beznacajno. Taj sistem zato stavljamo pod pritisak vazduha, a time opet delimicno povecavamo otpor volana.
Manuelni sistem bez rezervoara je teze odzraciti, moraju se odredjeni elementi montirati u najvisoj tacki, ali on radi pod atmosferskim pritiskom i ne povecava otpornost volana.

  Pored manuelnog (hydraulic) sistema, postoji i, takozvani, power (ili power-hydraulic) sistem gde elektricna ili hidraulicna pumpa pokretana motorom vrsi pomeranje ulja kada vi pomerate volan i sticete utisak upravljanja jednim prstom na volanu tj bez otpora, ali su ti sistemi komplikovaniji i verovatno ih na nasim vodam mozete sresti samo na novim jahtama ili na ovim teretnim recnim skalamerijama.

  Toliko od mene, pozdrav.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #5 poslato: 20. Decembar. 2015. / 19:55:38 »
Odličan tekst.


Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #6 poslato: 21. Decembar. 2015. / 22:44:51 »
Kad se već krenulo u ovom pravcu ajde da malo dopunim.
Hidraulični cilindar jeste jedan od skupljih delova hidraulike ali baš zbog toga treba dobro razmisliti prilikom planiranja sistema. Odnos veličine zapremine cilindra i kapaciteta pumpe (količina ulja za jedan pun zaokret kormila) odredjuje broj punih okretaja kormila što je Nidza već objasnio. Postaviću sliku na kojoj se sve jasno vidi i pomoću koje možete proveriti da li je vaš sistem pravilno odradjen. A ako nema mesta za jedan veći cilindar mogu se staviti dva. To je i dodatna sigurnost ako dodje do otkazivanja jednog od cilindra. Kao kod motora... bolje je dva nego jedan jer čovek mirnije spava i manje razmišlja o otkazivanju.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #7 poslato: 21. Decembar. 2015. / 22:51:49 »
Cilindar je prva stavka kod planiranja sistema i sve zavisi od sile koju stvara list kormila a cilindar mora da savlada. Ne samo u plovidbi. I na sidru dok vetar gura plovilo u stranu kormilarski sistem trpi velike pritiske. Bolje je malo predimenzionisati i cilindar i pumpu.
Ovo je stvarno velika tema i bilo bi lepo da se uključe oni koji imaju iskustva ili znanja.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #8 poslato: 21. Decembar. 2015. / 23:39:52 »
Zaboravljen je još jedan važan deo hidrauličnog sistema. To je baypass ventil. Njegova namena je da skrati kruženje ulja tj. da spreči da ulje ide do pumpe gde su neprovratni ventili koji blokiraju ceo sistem. List kormila ostaje u položaju u kom ga ostavite sve dok ponovo ne promenite njegov položaj pokretanjem pumpe. Ako želite da predjete na pomoćni sistem upravljanja zbog nekog kvara to će biti nemoguće bez otvaranja baypass ventila. Uz pomoć njega možete i rasteretiti sistem jer će list kormila biti slobodan kada je ventil otvoren. Zbog neke popravke ili ... šta god. Narano, ne treba zaborati da se zatvori kada dodje vreme za plovidbu.

Van mreže Mezija

  • NF clan
  • *
    • Mezija
  • Brod tip: samogradnja
  • Dužina: 7.50
  • Lokacija: Stari Banovci
  • Osp: UMČ
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #9 poslato: 21. Decembar. 2015. / 23:50:11 »
Baypass se koristi  i u slucaju da upravljate sa dva mesta.







Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY (u izgradnji)
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #10 poslato: 22. Decembar. 2015. / 00:35:52 »
Ako se upravlja sa dva mesta mora se upotrebiti sistem dual nepovratnih ventila. Imaju ulaze za dve pumpe i izlaz za cilindar. Tako obe pumpe rade nezavisno. Baypass svakako treba staviti ali izmedju nepovratnih ventila i cilindra.
Za svaku pumpu postoji opcija kupovine sa ugradjenim nepovratnim ventilom. U tom slučaju je ovaj dual sistem nepotreban. Zato  se mogu naći šeme gde je prikazan sistem sa dva upravljačka mesta i baypas ventilom. Pumpe koje imaju dodatne nepovratne ventile i namenjene su dual ugradnji imaju oznaku R. Kao na drugoj slici "HTP i HTPR".

Van mreže Mezija

  • NF clan
  • *
    • Mezija
  • Brod tip: samogradnja
  • Dužina: 7.50
  • Lokacija: Stari Banovci
  • Osp: UMČ
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #11 poslato: 22. Decembar. 2015. / 01:24:04 »
Sistem koji sam ugradio nije nauticki, i predimenzioniran je. Sastoji se od orbitrola , hidraulicnog klipa , creva i rezervoara za ulje.
Klip ima hod od 26 cm. Orbitrol iz punog levog u pun desni za 2,5 krugova. Creva su vrlo uzana, svega 6mm
unutrsnjeg precnika , zbog toga je veoma tvrd prilikom upravljanja . Kada su niske temperature prva dva tri okreta moraju polako dok ulje (ATF) nedobije potreban viskozitez .
Po meni vrlo pouzdan i jednostavan sistem , preorucujem svima za plovila sa listom kormila ili Z nogom.




Van mreže Nidza

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Bora 3
  • Dužina: 9m
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #12 poslato: 22. Decembar. 2015. / 11:12:26 »
  Super sto ste dopunili temu, tako da svi mogu sve da nadju na jednom mestu. Narocito je dobra tabela gde se vidi broj okretaja u odnosu na izbor klipa i pumpe. Imam jednu ispravku da dodam i imam jedno pitanje za Mezija-u.

  Sto se tice dodatnih "bypass" ventila, to je potrebno samo za sisteme bez rezervoara (Dule je i dao skicu jednog takovg sistema gde je to potrebno), a kod sistema sa rezervoarom oni su vec integrisani u rezervoaru. One dve matice (relief valve opening screws) na dnu rezervoara koje otpustite kada odzracujete sistem, kada god ih otovrite, vama su i volan i kormilo/Z noga slobodni (mozete ih nezavisno okretati/pomerati rukom), tada nema upravljanja sve dok ih ne zategnete (za vise detalja, nadjite online uputstvo od Hynautic-a, a tamo postoji detaljno objasnjene o odzracivanju ("purging" na egleskom)). Napomenucu jos da bi za taj sistem bilo idealno, a sto je retko izvodljivo na manjem brodu, da rezervoar bude na najvisoj tacki sistema (obicno je volan/pumpa na najvisoj tacki) jer se na tim maticama vrsi izbacivanje vazduha iz sistema kada ga odzracujete.

  Kada govorimo o dodavanju jos pumpi/volana u sistemu sa rezervoarom, ne trebaju vam nikakvi novi ventili i uvek se koriste bilo za jedan bilo za veci broj pumpi/volana samo "HTPR" pumpe (sa tri izvoda). "HTP" se koriste za sisteme bez rezervoara. Samim tim, dodavanje novih pumpi podrazumeva samo dodavanje npr T racvi u creva i paralelno povezivanje, kao na prvoj slici koju sam postavio (tu je npr prikazano povezivanje autopilota). Na taj nacin mozete dodati koliko hocete pumpi/volana u sistem.

  Mezija - Ova tema se  bazirala na obicnom hidraulicnom sistemu (manuelnom tj. na pumpu je zakacen volan koju pokrece mornar okretanjem volana). Ako vi zaista imate takozvani "Orbitrol" onda vi nemate manuelni vec takozvani "power-hydraulic" sistem koji na neki nacin prevazilazi opseg ove teme pa cu dati samo ukratko, a vi potvrdite da li je to u pitanju. Kod vaseg sistema se uz rezervoar nalazi i pumpa koju pokrece neki pogon (remenica ili zupcanik pogonskog motora, elektro motor,...), a "Orbitrol" je komercijalni naziv jednog od proizvodjaca samo za merni ventil koji kontrolise kolicinu ulja koja se prosledjuje ka "levom"ili "desnom" prikljucku klipa/cilindra (pomeranje kormila levo ili desno). Na taj nacin je covek rasterecen pokretanja pumpe i volanom samo pomera ventil "Orbitrol"-a cime stice utisak upravljanja "jednim prstom". Tacno je da u startu moze biti malo teze, ali bi trebalo da je to vrlo zanemarljivo i kratko ako je dobro dimenzionisan sistem. Kod tog sistema snaga pumpe odredjuje koliki cete otpor osetiti na volanu. Prvo imate dosta veliku pumpu cim imate samo 2.5 okretaja volana (to je vec objasnjeno na ovoj temi ranije), ali to nije kriticno za vas jer silu preuzima pumpa tj. motor (dimenzionisano je prema potrebama auta jer kao sto ste i rekli nije nauticarski sistem, ali hidraulika je ista gde god da je). Drugo, ako vam nije lak osecaj upravljanja, proverite da li ste ispostovali potreban broj okretaja te pumpe (dimenzije remenice/zupcanika). Trece, treba proveriti debljinu creva u odnosu na tezinu. Ipak, ako ste sami ugradili sistem, a sve delove dobili fabricki dimenzionisane, proverite prvo broj okretaja pumpe tj da li ste joj obezbedili dovoljno snage (siguran sam da postoje uputstva za vas sistem negde, utoliko pre sto je za auto trziste). Druga slika koju prilazem je skica jednog takvog sistema, a za vise detalja o takvom sistemu mozete se informisati na ovom linku (ima sigurno i drugih na google-u):
  http://www.pirate4x4.com/tech/billavista/PR-Hydro_Steering/index2.html

Van mreže Mezija

  • NF clan
  • *
    • Mezija
  • Brod tip: samogradnja
  • Dužina: 7.50
  • Lokacija: Stari Banovci
  • Osp: UMČ
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #13 poslato: 22. Decembar. 2015. / 14:41:33 »
Hvala na objasnjenju
Ipak je kod mene manueni sistem , koji ima poseban ulaz za servo .
Nemam potrebu za servo uredjajem , ocigledno je problem u preseku creva.
Inace imam rezervoar za ulje (ATF) ali imam potrebu za
baypass ventilom, posto rezrvoar stoji iznad pumpe i sluzi da primi visak ulja iz pumpe samim tim izbacuje i vazduh.
Kad sam nabavljao delove receno mi je da se takva pumpa zove "Orbitrol" , hvala jos jednom na objasnjenju

Van mreže Nidza

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Bora 3
  • Dužina: 9m
Odg: Hidraulične komande
« Odgovor #14 poslato: 22. Decembar. 2015. / 17:04:58 »
  Nema na cemu.

  Najpre da ispravim svoj poslednji odgovor, dok ne zaboravim: Recenica koja  kaze "Trece, treba proveriti debljinu creva u odnosu na TEZINU." je pogresna, umesto reci TEZINU, treba da stoji rec DUZINU!

  Nije lako uvek razumeti bez skice o kakvom tacno sistemu se radi, a narocito kod nas gde majstori imaju obicaj da usvoje svoje izraze za neku tehnicku komponentu, a jos bolje kada vise majstora usvoji isti naziv, ali svako za razlicitu komponentu (ne kudim ovime majstore, nazivi su stranog porekla, a nas zanatski sektor i obuka istog je veoma zastarelo, a i obzirom da imaju malo posla, placaju i sami danak nedovoljnom iskustvu - oni losom reklamom, a mi losim rezultatom posla). Na kraju, nije problem samo majstora, vec i trgovaca koji su cesto i tehnicka podrska, a koji nemaju veze sa strukom za koju vam treba savet (opet ne zelim da kudim ovime ni trgovce). Da se vratimo na temu, daleko smo otisli...

  Mezija, bez skice, mogu samo da pretpostavim da je vas sistem slican onome koji je prikazan u sledecem video snimku (to je sistem bez eksternog rezervoara, a bypass ventili su izvedeni na samom cilindru, kao sto cete videti na snimku):
 

  Obzirom da je vas sistem manuelni, onda je ipak 2.5 okretaja malo i to je izvor velikog otpora - preveliki vam je kapacitet pumpe u odnosu na kapacitet klipa. Creva od 8mm su u principu neki minimum, ali to suzenje creva za 2mm manje utice na otpor od prenosnog odnosa (2.5*360/70 = prenosni odnos vam je svega 12.9:1). Ako se secate, tipicno bi trebalo do bude u opsegu od 20:1 do 40:1 (ili od 3.8 do 7.8 okretaja volana). To sa crevima i fitinzima vise dolazi do izrazaja kod vecih brodova sa teskim kormilima/Z nogama gde sistem trpi znacajno veca opterecenja, a gde su i duzine creva znacajno vece (mislim da cete proci sa tih 6mm). Znam da je svakako jeftinije testirati promenu creva nego promenu pumpe. Voleo bih da imamo vise uslova za testiranja i eksperimentisanja, ali smo, cini mi se, suvise malo trziste.

 

NF servisi

Plovila članova foruma

Vodostaj

Video

NF linkovi

Dunav - marine i pristani

Sava - marine i pristani

Prijatelji foruma

 
Tehnonautika