Autor Tema: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima  (Pročitano 6585 puta)

0 člana i 1 gost pregledaju ovu temu.

Van mreže sceka

  • NF tim
  • *
    • GORO 3
  • Brod tip: Glastron GS249
  • Dužina: 7,6 m
  • Lokacija: Marina GOGA
  • Marina: Marina Porto Carras
  • Osp: UMČ
Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« poslato: 07. Februar. 2014. / 15:01:01 »
Kako upravljati čamcem u teškim uslovima

Svakako da se treba dobro raspitati o vremenskim uslovima pre polaska na vodu ali pre ili kasnije će te se susresti sa uslovima na vodi koji će testirati vaše iskustvo. Pojačanje brzine vetra ili nagla promena njegoog pravca lako pretvori mirnu vožnju u nezaboravno i opasno iskustvo.

Sa iskustvom, znanjem i pravim čamcem teški uslovi mogu biti i lepo iskustvo ali bez prave tehnike to može prerasti u veoma opasan poduhvat. Poslednja istraživanja da posada koja sedi u motornom čamcu može doživeti i gravitacionu silu od 14G što se vašoj kičmi sigurno neće svideti.

Dobra tehnika je jako važna i ove preporuke iz knjige “Paul Glatzel RYA Powerboat Handbook” mogu biti odlično mesto za početak. Pol objašnjava: U teškim uslovima, prilagodite vašu brzinu i kurs prema uslovima, pažljivo kontrolišite gas i kormilo. Skakanje sa talasa na talas ili prolasci kroz talase može biti jako zabavno ali vi, vaša posada i čamac ćete doživeti kao veoma zahtevno. Obavezno proverite da li vaša posada imaju dobro oslonce i držače a da kormilar ima prikačen sigurnosni konopac za gašenje motora. Vi kao kapetan (skiper) ste odgovorni za sve što se desi čamcu i posadi!

Vožnja kontra vetru

Talasi se obrazuju od vetra i generalno uzevši dolaze iz istog smera kao i vetar. Vozeći kontra vetru (u smeru suprotnom od pravca duvanja vetra) znači voziti u talase. Vozeći u smeru vetra, čamac vozi sa talasima. Upotrebom odgovarajuće tehnike obezbedićete sigurnost i udobnost vožnje.

SLIKA 1: Vozeći kontra vetru trimujte čamac na dole i povećajte gas do vrha talasa vozeći uz lice talasa.




SLIKA 2: Na vrhu talasa oduzmite gas da ne biste poleteli preko talasa.



SLIKA 3: Povećavajte brzinu niz talas kako biste podigli pramac do vrha sledećeg talasa.




Vožnja tako postaje relativno mirna i dosta brža. Trimovanjem dole postiže se da V oblik korita se koristi za secenje talasa a dodavanje gasa podiže pramac i ne dozvoljava zabadanje pramca u njega.

Ovim postižete da nije potrebno stalno trimovanje gore i dole čamca.



SLIKA 4: Savet – vožnja kontra vetru – Sve napred rečeno se može sumirati kao Kad se pramac počne podizati - dodati gas, kada pramac počne padati – oduzeti gas. Da li će ovo se pokazati kao odgovarajuća varijanta ili ne zavisi od dužine talasa (razmaka između vrhova talasa)

Kratki visoki talasi su mnogo zahtevniji jer je malo vremena između vrha talasa za kormilara da podesi gas.

U tom slučaju možda će vam biti lakše ako vozite pod uglom od 30º–45º prema frontu talasa. Ovim postižete povećanje dužine talasa i time dozvoliti povećanje brzine i udobnost vožnje.
U ovom slučaju moraćete da vozite zig-zag prema vašoj destinaciji, iako duža putanja, ovo može biti manje stresan i brži način.

Bočni talasi

SLIKA 5: Veliki preklapajući talasi sa boka imaju tendenciju da prevrnu čamac. Održavajte pravilnu brzinu i stalno pazite na talase! Upravite čamac ka njima ili od njih kako situacija bude nalagala. Brzina i snaga vašeg čamca (motora) je ključ uspeha. Ako se nađete na uzlaznom delu talasa (A)okrenite u talas i dodajte gas da se popnete na njega (B) ili pokušajte da ga preteknete (C).



Vožnja niz talase

Jedna od najopasnijih situacija za svaki čamac je da prati talas. Ako vas zahvati preklapajući talas, vrh talasa sa zapenjenom vodom zahvati propeler koji izgubi svoju mogućnost da “grize” ili potisnu snagu. Naredni talas može onda okrenuti čamac bočno na talase koji onda skoro izvesno prevrću čamac! Da bi ovo izbegli budite sigurni da ste podesili brzinu vašeg čamca brzini talasa.

Sledeći problem kada se spuštate niz front talasa je da će vam se brzina povećati što prouzrokuje da pramac zaroni u leđa talasa ispred vas što sada prouzrokuje pad brzine i sledeći talas vas preklapa ili prevrće čamac!

SLIKA 6: Da bi ste napredovali u ovim uslovima trimujte čamac tako da pramac gore i uzjašite talas tako da ste iza njegovog vrha “kreste”.



SLIKA 7: Na vrhu talasa pažnju posvetite da ne date gas prerano. Kako se talas lomi možda ćete morati da oduzmete gas u “kresti” kako vaš propelr ne bi izgubio vodu. Dobro je stalno gledati preko kormila kako vas ne bi sustigli talasi koji dolaze. Izaberite miran trenutak i potražite novu destinaciju.



SLIKA 8: Pazite stalno brzinu vašeg čamca jer ćete možda morati da oduzmete gas a onda da dodate gas ponovo da biste uzjahali sledeći talas!




Dva zlatna pravila koja se ponavljaju na svim kursevima za upravljanje čamcima su:
•   Uvek zakačite bezbednosti konopac za gašenje motora
•   Uvek održavajte vaše 3 tačke kontakta  (Jedna ruka na gasu, Jedna ruka na volanu, vaša guza na sedištu)



Van mreže sceka

  • NF tim
  • *
    • GORO 3
  • Brod tip: Glastron GS249
  • Dužina: 7,6 m
  • Lokacija: Marina GOGA
  • Marina: Marina Porto Carras
  • Osp: UMČ
Odg: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« Odgovor #1 poslato: 08. Februar. 2014. / 10:49:19 »
Jedan mali trik: Vetar, talasi pa i kisa, znace i dosta prskanja vode. Ako imate tu nesrecu da ste u otvorenom camcu ili je upravljacko mesto otvoreno, to prskanje ce vas mnogo ometati u voznji a naocare vam nece biti od neke pomoci, zato upotrebite masku za ronjenje, koju bi trebalo da uvek imate u camcu, bez obzira da li ste na moru ili reci i jezeru.
 juhgfd

Van mreže maverick

  • Urednik
  • *
  • http://pecaros-os.com/index.php
    • maverick
  • Brod tip: tiger shark yamaha 25 4t
  • Dužina: 4.3
  • Lokacija: Osijek
Odg: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« Odgovor #2 poslato: 08. Februar. 2014. / 16:39:51 »
Ne znam kako to izgleda u vecim plovilima, mene je ljetos uvatila oluja u sharku, na dunavu....kretanje ne da je otezano nego nije u nekim momentima ni moguce....uspio sam se nekako uvuci u neki kanal....tad su opasnost postala drva koja su pucala i suhe grane koje su otpadale....u jednom momentu sam mislio da nece dobro zavrsiti...rijesenje sam nasao na pjescanoj plazi gdje sam uspio nasukati camac...

Van mreže milivoj

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Akvarius
  • Dužina: 9,70
  • Lokacija: Novi Sad
Odg: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« Odgovor #3 poslato: 08. Februar. 2014. / 22:19:30 »
@Sceka, odličan tekst sa konkretnim opisom i savetima i priloženim slikama. Jedino što bi ovde trebalo dopuniti, je ponašanje na reci, i to posebno u situacijama kada se plovi nizvodno. Struja reke (pogotovo kada je viši vodostaj) znatno ubrzava čamac, što  onda stvara dodatni problem oko kontrole. Naročito je neprijatno propadanje uz snažne i bučne udare. Moje iskustvo je da se tada plovi sa minimalnim gasom, a koji se svakako određuje spram visine talasa, dimenzije plovila i tipa korita ("V" korita i gliserska korita su svakako u prednosti nad "tabanašima").
Volio bih da čujem mišljenja i iskustva kapetana koji su bili u takvim situacijama.

I na kraju, uz navedena "dva zlatna pravila" u takvim uslovima plovidbe, dodao bih i treće:
 - kapetan i svi članovi posade OBAVEZNO navlače sigurnosne pojaseve.

Van mreže Dule

  • NF tim
  • *
    • DIVAS
  • Brod tip: TY
  • Dužina: 13,5 m
  • Lokacija: Ada Ciganlija
  • MMSI: 279212134
  • Osp: Skipper 100 bt
Odg: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« Odgovor #4 poslato: 09. Februar. 2014. / 01:39:25 »
Ja bih dodao 4.
Deca u kabinu i nema mrdanja.

Van mreže sceka

  • NF tim
  • *
    • GORO 3
  • Brod tip: Glastron GS249
  • Dužina: 7,6 m
  • Lokacija: Marina GOGA
  • Marina: Marina Porto Carras
  • Osp: UMČ
Odg: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« Odgovor #5 poslato: 09. Februar. 2014. / 10:08:34 »
@ Milivoje, hvala i na lepim recima i na dopuni teme sopstvenim iskustvom. Ovde sam dao upravljanje camcima koji uglavnom imaju V korita i snazne motore a dogovor je da o upravljanju sa drugim tipovima camca ce biti napravljen i postavljen (od drugih clanova koji imaju tog iskustva, ja ga zaista nemam) u temama gde se obradjuju ti camci.


Van mreže milivoj

  • NF clan
  • *
  • Brod tip: Akvarius
  • Dužina: 9,70
  • Lokacija: Novi Sad
Odg: Upravljanje čamcem pri teškim uslovima
« Odgovor #6 poslato: 09. Februar. 2014. / 20:22:11 »
Da se nadovežem na Duleta, kao pravilo br. 5 (mada bi moglo da bude i prvo):

- ne paničiti, ma koliko je plovidba neprijatna i teška, samo mirno i strpljivo.

 Ma koliko to izgledalo kao neka fraza, ali činjenica je da pod uticajem straha i nesigurnost  se ponašamo i donosimo lošije   odluke nego kad smo smireni.

I da proširim temu, volio bih da se jave kapetani koji su koristili OLUJNA SIDRA, da napišu nešto o tome, kako izgledaju, kada i kako ih koristiti.

 

NF servisi

Plovila članova foruma

Vodostaj

Video

NF linkovi

Dunav - marine i pristani

Sava - marine i pristani

Prijatelji foruma

 
Tehnonautika